vineri, 26 septembrie 2014

Moartea, un imbecil în rochie neagră



“Cum să nu mierlești” este o piesă în două acte semnată și citită săptămâna trecută la noi de Paul Albert Berenștain. Titlul pare un răspuns dat lui Boris Vian la “N-aș prea vrea ca s-o mierlesc” (“Je voudrais pas crever”), dar, după lectură, îți dai seama că e doar o apropiere întâmplătoare. Ion Avram a spus că e o piesă suficient de modernă, savuroasă și plină de vervă; i-a adus aminte de Ivan Turbincă, are tot ce-i trebuie pentru a fi primită cu bine de cititor sau publicul din sală, că limbajul este influențat de stilul englezesc, un umor subtil în replică. Stela Iorga a fost uimită și mulțumită de vioiciunea, cadența și rapiditatea replicilor, are o vagă afiliație americană și, pentru că apare și un cor „grecesc”, i-a adus aminte de Woody Allen, probabil de aici apare și concluzia ei că “miza textului e hollywoodiană”. Carmen Neacșu a fost fascinată de îndemnarea deosebită de care dă dovadă autorul. Anca Șerban Gaiu a remarcat inteligența textului prezentă în toate textele citite de Paul. Cristina Dobreanu zis-a că e o piesă cursivă, dinamică, că există umor, dar totuși lipsește literatura; e o piesă ușurică. Anei Maria Panagatos i-ar plăcea să vadă piesa și a observant că proza citită de Paul, de până la această dată, a fost doar o cale spre dramaturgie. Radu Dragomir i-a sugerat să mai scoată niște replici din actul doi (yep!). Gelu Ghemiș a observat că piesa a început să treneze spre final și Ionuț Vasile a declarat că autorul este talentat, pentru că are o îndemnare a scrisului care se dobândește în timp, “parcă ar fi scris de-o viață, ceea ce nu poți spune, dacă îți amintești vârsta lui”.
Paul Albert Berenștain are umor în scris și a reușit din nou să ne binedispună. El știe să construiască, adică știe ce să scrie și cum să scrie. Piesa, care a făcut subiectul ședinței de săptămâna trecută, ar mai putea continua, pentru că unele replici dau, prin repetiție, un suspans care nu duce spre o finalitate, nici măcar una intuită. Aș mai zice că e prea multă mișcare scenică și că personajele își spun replica scurtă și parcă ar pleca din scenă prea devreme; cum Moartea cheamă “un ajutor” prin telefon și acesta nu apare sau se prea poate să-I lipsească o scenă,  dar Paul știe mai bine ce are de făcut. Succes!

                                                                                  Simona Toma

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu