vineri, 11 martie 2016

CRONICĂ DE CENACLU/ Faraonisme fantasciente


În deschiderea serii, Fănica Dumitrache a vorbit despre scriitorul portughez José Saramago - laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în 1998 - prezentând câteva date biografice şi unele aspecte din activitatea acestuia: autor de cronici literare, nuvele, piese de teatru şi romane. Cartea Eseu "despre orbire" ne-a fost recomandată ca fiind reprezentativă pentru stilul oarecum dificil, dar surprinzător şi neobişnuit al lui Saramango şi pentru spectaculozitatea încărcăturii metaforice.
În continuare, Ilie Răpcianu a citit două fragmente de proză în care fantasticul şi realul se interpun încercând să capteze atenţia cititorului.
(...) Mormântul s-a deschis şi s-a prelevat o probă din osemintele domnitorului şi s-a pus într-un cilindru dintr-o sticlă foarte groasă... Fiind surprins de ceea ce se întâmplă, m-am dus la un cercetător care mi s-a părut mie mai de încredere şi l-am întrebat ce se petrece... El mi-a spus că eu i-am adunat pe ei într-o grupă ca să demonstrăm că toată istoria României este falsă şi de aceea colectam relicve din osemintele fiecărui presupus domnitor ca să le analizăm... Eu nu îmi închipuiam cum să aflăm dacă cineva este domnitor sau nu din osemintele lui, şi el mi-a spus că suntem în anul 3000 şi că acum totul este posibil...(...)
(Ilie Răpcianu - O amintire uitată în trecutul ireal)
„O încercare literară care ar putea fi o povestioară fantastică, dacă nu ar fi prea explicativă.” (Anca Şerban Gaiu)
„Se vede tendinţa de a complica din dorinţa de a şoca.” (Andrei Velea)
„Unele descrieri demonstrează o prezumpţie de maturitate; are şi stângăcii proprii vârstei.” (Octavian Miclescu)
„Perspectiva e frumoasă, dar mai are de lucru. Nişte tribulaţii între filozofie şi istorie.” (Stela Iorga)
„O povestioară fantastică acceptabilă; are coerenţă şi imaginaţie; să fie mai atent la redactare.” (Marius Grama)
„Să-şi încetinească ritmul, ca să capete - şi literar vorbind - o anumită coerenţă; cititorul este deştept - să nu uite asta.” (a.g. secară)
Nu închidem cronica fără a-l aprecia, şi pe această cale, pe colegul nostru Victor Cilincă pentru nominalizarea sa la Premiul UNITER, pentru piesa de teatru "Henri Mathias Berthelot, generalul generalilor", pusă în scenă radiofonică sub regia artistică a lui Attila Vizauer.
Astăzi citeşte Cristina Dobreanu, după un start de Victor Cilincă.

A consemnat Ion Avram

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu