vineri, 2 februarie 2018

Cronică de cenaclu: De pe blog, în Agora




(…) am văzut visurile generaţiei noastre dezasamblate până la ultima rotiţă, apoi aruncate în praful discuţiilor despre discuţii, am văzut Constituţii scrise pe pietre acoperite de alge şi Legi încrustate pe carapacele melcilor abisali, timpul încolăcindu-se şi revenind la o linie de start trasată mereu câţiva paşi înapoi, am văzut idealurile generaţiei noastre înjurate pe la colţuri de bloguri şi de internet, vorbind despre adevărurile adevărate şi despre cele neadevărate în epoca post-adevăr, am văzut linia vândută drept cerc şi învârteala în jurul cozii prezentată drept argumentaţie, am văzut îmbâcseala impusă drept normă (…)
Andrei Velea a citit, din cartea sa în lucru, capitolul De pe blog, în Agora - care s-a dovedit a fi o proză bine ancorată în realităţile social-politice ale acestor vremuri, pe un fundal introspectiv condimentat cu jocuri erotice, cu incursiuni filozofice şi cu multă poezie. Forţa descriptivă şi apetenţa pentru detaliile imprevizibile a ţinut auditoriul în priză, determinând comentarii îndelungate şi încinse.
”Este filmic; are filozofie şi multă poezie şi un aer de clasicism interbelic; obţine metafora printr-un soi de juxtapunere a planurilor; remarcabil şi umorul care vine, îndeosebi, din ironia situaţiilor.” (Victor Cilincă)
”În ceea ce mă priveşte, contează mai puţin teoria politică decât trăirile personajului - chiar politice fiind; din acest punct de vedere, merge pe o gheaţă foarte subţire; să fie mai jucăuş, mai jovial - altfel, cade în didacticism; să facă mai multă literatură decât observaţie critică.” (Marius Grama)
”Jocul erotic are foarte mult lirism şi este fin, temperat; unde este prea explicit, pare, mai degrabă,  eseu decât roman.” (Anca Şerban Gaiu)
”Pasajul erotic este foarte reuşit; are cursivitate, este captivant şi-l reprezintă.” (Carmen Neacşu)
”Trecerea de la erotic/ poetic la rigid/ politic mi se pare, tehnic, corectă.” (Nelu Păcuraru)
”Să fie mai firesc în descrieri şi să mai perie pasajele meditative care sunt prea explicite; are zone de o stridenţă supărătoare, mai ales acolo unde descrie scene de la miting.” (a.g. secară)
”Ca om apolitic ce sunt, m-a trimis cu gândul şi la Caragiale; reproducerea cugetărilor personajului mi s-a părut interesantă; are apetenţă pentru detalii.” (Nichita Sava)
Astăzi, la ora 18,30, va citi Nelu Păcuraru.
Ion Avram

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu