luni, 15 februarie 2010

Poezii de Gabi Ghimpu

                                    DIXIT!  

            Nu mă voi vinde pe un pumn de-arginţi,
            Deşi un pumn de-arginţi mi-ar prinde bine,
            Căci port pe ramuri fructe prea cuminţi
            Ca să le vând en-gros la orişicine!

            Nu mă voi pune-n galantar de-a rândul
            Cu numere şi sorturi de sezon –
            Sezonul meu nu-i de cuprins cu gândul
            Acestor târgoveţi cu gust cazon.

            Nu sunt politic, nu sunt apolitic,
            Nu-s mercantil, ci doar atemporal:
            Mi-e spiritul de gloată paralitic,
            Şi nu dau la prezent extemporal!

            Număr curent, de cont, sau etichetă
            Nu port – şi la ego nu fac rabat.
            Port inimă, şi-o fire mai discretă,
            Şi nu bat câmpii, câmpul când străbat.
           
            Nu sunt cuminte, nu sunt necuminte;
            În cataloage nu mă regăsesc;
            N-am standard, n-am nivel, şi n-am cuvinte
            De-acoperire-atunci când mai greşesc.

            Nu mă voi vinde pe un pumn de-arginţi
            Şi nici pe toţi arginţii din cuprins -
            Port doruri, taine, vise prea fierbinţi;
          Nu sunt o marfa, nu mă vând – AM ZIS!

Fără urmări

Atinge-m-aici(!) – îmi ziceai,
            ascunzându-ţi privirea
            într-un păienjeniş de gene...
            Habar nu aveai
            cât de-nsetat de privirea aceea
            între ape pluteam...
            Haine tentacule algele
în juru-mi ţeseau,...
ochi febrili de peşti fosili
îmi tăceau spre-adormire,...
un tsunami de sare acoperea definitiv,
cu solzi de neputinţă,
orice urmare.
Iar tu... habar n-aveai
cât de timid te doream(!)


         Cum am câştigat Premiul Nobel?!

Pe nedrept!
            Lumea zâmbeşte cu subînţeles,
            Când afirm că
            N-am nicio treabă cu fizica particulelor,
            Cu biochimia şi alte alea...
            În urmă cu trei ani,
            Am cumpărat, de la un bătrân,
            O servietă tip diplomat,
            În piaţa de vechituri a oraşului.
            Încuiată (cheile nici nu le mai avea)
            Şi destul de grea(!)...
            Am întrebat ce conţine
            Şi mi-a răspuns că „nimic de valoare”.
            Conţinea un dosar voluminos
            Intitulat:
            „Transformarea CO2 în zaharuri”
            Şi întocmit, se pare,
            Pentru O.S.I.M.  
            După ce l-am frunzărit, într-o doară,
            I-am schimbat titlul
Şi, cum şade bine unui nebun cumsecade,
            M-am înfiinţat cu el la O.S.I.M. – 
            Surpriză! – 
            A fost brevetat la urgenţă 
            Şi aplicat cu finanţarea guvernului,
            Iar acum,
            Toată lumea mă omagiază
            Ca părinte al
            „Fotosintezei industriale”,...
                        sunt dezolat!

                                              Oups(!)
                       
                                   Percep o vibraţie tainică...
                                   Mmm, nu!!!
                                   Am sentimentul că 
                                   Percep o vibraţie tainică –
                                   Aproape benefică –
                                   De jur-împrejur.
                                   Un halo de pulberi aurii
                                   Cât cupinsul.
                                   Baie de har, aş numi-o,
                                   De n-ar fi această culoare,
                                   De n-ar avea nicio culoare,
                                   Sau – mai degrabă –
                                   De-ar însuma toate culorile
                                   În cel mai pur şi strălucitor
                                   Alb!
                                   Dar, nu!
                                   Auriul acesta mă pune pe gânduri...
                                   Hopa!
                                   Ce tot debitez eu aici?!

                        MĂRTURIE
                          (mi se rupe)

            Dau aici mărturie că mă doare în cot

De aceeaşi Marie cu-alt batic şi capot

Şi vă zic mi se rupe de-europa şi berd

De-ale nato-ului trupe tot ce n-am pot să pierd

Cu atâtea partide şi atâţia săraci

N-am ce pune în blide n-aduc câinii colaci

N-am nevoie de banii unui fals dumnezeu

Pot să treacă toţi anii sunt acasă sunt eu

Şi nu dau socoteală la vechili şi bancheri

Pentru mica ciupeală dintre mâine şi ieri

Sunt puţin apolitic şi chiar atemporal

Dar rămân mioritic şi în scris şi oral

N-am cu nimeni nimică nu sunt drac dar nici zeu

Lumea asta-i prea mică pentru sufletul meu


                     Rânduri pentru nepoată-mea

                        Europa-mi trimite
                        Scrisori cu răspunsul plătit!
                        I-aş scrie că mă bucur de ea,
                        Dar nu e o fată frumoasă
                        Şi nici bună-mea.


                        O invit, deci,
                        Să se-nscrie la rând –
                        Am pe-agendă
                        Probleme majore :
                                   A răsărit soarele ;
                                   Trebuie să ud florile ;
                                   Cafeaua are, iar, iz de mucegai ;
                                   Azi noapte mi-a stat ceasul !

4 comentarii:

  1. nu trebuiau publicate texte de gabriel ghimpu. nici nu sunt poeme de fapt. sunt doar texte total nereustite. o minima selectie & cenzura lingvistica trebuie facuta. daca publicati texte in care lui gabi "i se rupe" nu sunteti mai departe de "acces direct" si este pacat de celelate texte publicate care sunt cu adevarat literare. le coboara valoarea.

    RăspundețiȘtergere
  2. o selectie cu siguranta a fost efectuata, dar cenaclul nostru nu isi permite sa angajeze un cenzor. multi cenzori au plecat dupa '89 si e greu sa mai gasesti unul bun in ziua de azi, asa ca nu avem alta optiune decat sa il lasam pe Gabi Ghimpu sa i se rupa uneori.

    Adrian Haidu

    RăspundețiȘtergere
  3. Daca avem libertate de opinie si expresie(!), astept din partea tuturor si putina verticalitate!
    Anonimele mergeau in alte timpuri...
    Si-apoi, cum sa acord credit unui "cutare"?!?
    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  4. adriene imi place blogul foarte tare batrane
    anca serban

    RăspundețiȘtergere