Vreau să aflu adevărul,
dar minciuna mă atrage-n mrejele ei frumoase precum palatele din deşertul Deşertăciunii.
Zidurile îmbibate de nisip stau încremenite în faţa timpului aspru care macină
totul şi astfel, privind zidurile palatului, îmi amintesc de minciună, acest
analgezic anticrizare ce-mi tulbură liniştea, iar parfumul ei de acid
clorhidric mă scârbeşte mai rău decât o mlaştină puturoasă şi maţele mele vomită
minciuni, minciuni pline de suc gastric. Paracetamolul e mort de-a binelea, pentru
că nucleul benzenic s-a spart, iar dubla legătură acum e simplă. Legile chimiei
sunt stricte şi cât se poate de logice, iar reacţiile se desfăşoară după
ordinea impusă de Marele Adevăr Universal. Eu, ca orice om, încerc să gândesc
logic pentru a descoperi Absolutul, dar capcanele ştiinţei îmi întunecă gândirea.
Abstractizarea şi generalizarea nu sunt punctele mele forte, căci emisfera predominantă
e cea dreaptă, nu cea stângă, ca la realişti. Cu toate astea, prin muncă şi
ambiţie, încerc să desluşesc tainele întortocheate ale materiei, studiind din cărţi
şi manuale legile chimiei. Vechile mele caiete pline cu picturi şi desene au
fost înlocuite de teancuri de maculatoare, în care singurele desene sunt
nucleele benzenice de la arene şi graficele funcţiilor f şi g studiate la algebră. De multă vreme mâna mea nu s-a mai
atins de pensulă şi n-a mai împrăştiat dulcile culori tomnatice peste schiţe. A
trecut atâta timp în care n-am mai amestecat pe o paletă nuanţa de mandarin
electric lângă un roz bombon. S-au dus anii frumoşi în care stăteam la măsuţa
cea veche şi mucegăită din bucătărie şi pierdeam ore până perfecţionam un pom
cu fructe suculente sau un desen abstract. Acum am descoperit ştiinţa, pură
prin rigiditatea ei, pentru că ea reflectă ca o apă limpede Adevărul din natură
şi prin caracterul său realist îi arată omului cine este EL de fapt. Arta nu
face decât să evidenţieze iluzia creată de imaginaţia omului. Ea e o reflexie a
frustrării lui, o reprezentare materială inexplicabilă a subconştientului său, o
răscoală, o defulare a rănilor sale sufleteşti. Artistul nu e niciodată mulţumit
de sine şi de ceilalţi. El mereu suferă şi plânge în sufletul său blând, dar sălbatic
ca un câine legat de lanţurile sfâşietoare ale dorinţei. Prin creaţia sa el
speră la o mântuire aducătoare de fericire şi pace sufletească. Ţelul său este
de a crea totul din nimic, asemenea fiinţelor divine, de a fi un Dumnezeu al
formelor şi al culorilor, dar nu vine neapărat să obţină cunoaşterea absolută, deşi
el îşi poate dori şi acest lucru, dar nu în mod obsedant aşa cum şi-l doresc
oamenii de ştiinţă. Stau şi mă întreb: "Ce e mai corect oare: să devii un
cunoscător al universului, sau un creator al acestuia?". Dacă eşti cunoscător
nu trebuie să ştii să dirijezi lucrurile, adică să le aranjezi, să distrugi pe
cele nefolositoare şi să dai viaţă altora noi mult mai eficiente? Iar un
creator nu trebuie să cunoască ceea ce e bun sau rău, folositor sau
nefolositor? Oare nu ar trebui ca omul să-şi echilibreze ambele sale părţi, cea
artistică şi cea ştiinţifică? Oare cei înclinaţi spre o anume latură nu ar
trebui să înveţe să o folosească şi pe cealaltă? Mai exact omul de ştiinţă, ţâfnos
şi rigid, n-ar merita să renunţe la caracterul său ursuz privind cu drag un
peisaj de toamnă în colori calde sau fredonând versuri la lumina lunii pline? Oare
bezmeticul pictor mereu beat şi visător n-ar trebui să înceapă să fie serios şi
să gândească logic asupra lucrurilor ce-l înconjoară, asupra sorţii lui şi a
celorlalţi? Exact! Asta e soluţia: să ne dezvoltăm puctele forte şi să le întărim
pe cele slabe. Ce soluţie simplă! Era chiar în faţa mea şi n-o vedeam, aşa cum
un miop are ochelarii pe nas, dar îi caută în toate sertarele şi dulapurile
posibile. Acum gândurile mele s-au limpezit precum apa pusă într-o eprubetă de
cristal. Ea, apa, stă calmă şi emană o stare de linişte şi pace, iar lumina
soarelui străbate eprubeta, împrăştiindu-se într-un ROGVAIV al purităţii
divine. Imediat întreaga mea minte se luminează şi emite căldura unui suflet împăcat.
Totul, absolut totul, dansează în horă de cercuri concentrice, de la stânga la
dreapta şi de la dreapta la stânga, schimbând sensul în intervale egale de
timp. Lumina roşie acaparează întregul Sistem Nervos Central, iar funcţiile
vitale organismului intră în stare de moleşeală. Singurele ecouri care mai răsună
se pierd în cele mai întunecate colţuri ale spiritului adormit. PACE, CALM,
LINIŞTE. şi apoi totul tace.
Mă
trezesc şi văd cum Soarele jubilează pe cerul albastru spălăcit ca o mămăligă
dodoloaţă peste o muşama murdară de lapte uscat. Norii sunt ca nişte bebeluşi
durdulii pe un câmp de flori, iar vulturii ameninţători zboară nervoşi cu hălci
de carne în cioc. Cobor privirea şi văd un imens monument, apoi zâmbesc. Starea
meditativă din faţa palatului din deşertul Deşertăciunii mi-a deschis mintea către
noi gânduri. Nisipul sterp şi hain al ergurilor nu a putut să mă lovească cu
suflul său fierbinte, plin de otrava strivită de vânturile Saharei. Imediat
Soarele a răsărit din spatele vastului monument şi l-a ars cu focul său
purificator. În locul palatului un curcubeu s-a ivit din ruine, iar din spate
s-a arătat un înger. Fiinţa cea deosebită seamănă mult cu un om, dar nu-i pot
determina sexul. O fi femeie sau bărbat? Mi-a dat o floare, apoi a dispărut. În
urma sa a rămas o dâră de argint şi cerul s-a întunecat dintr-odată.
Acum văd cum întregul deşert a dispărut
şi în locul lui a apărut dintr-o data un hol uriaş. Singura uşă de pe acest hol
este exact în faţa mea şi pe deasupra ei scrie «Laborator». Intru şi
observ că totul este alb: parchetul, mobila, perdelele, draperiile, jaluzelele,
faianţa şi varul de pe pereţi. Laboratorul e atât de alb şi luminos, încât
orice persoană fotofobă ar leşina de panică. Lumina aceea sfidătoare a
neoanelor e rece şi artificială, precum cel care a creat-o. Nimeni şi nimic ce
s-ar putea afla în acest loc groaznic nu ar rezista, dar eu o fac. Toată răceala
din încăpere îmi amorţeşte corpul şi, dintr-o dată, nu mă mai simt invincibilă.
Laboratorul se învârte şi mă aruncă dintr-un colţ în altul. Neoanele strălucesc
cu acreală şi cruzime, sfidând cu ţârâitul lor asurzitor coardele sensibile ale
timpanului. Camera parcă se măreşte ca gura unui balaur ce vrea să înghită un
oraş. Într-un dulap de metal, care mirosea a spirt medicinal, zăngănea ceva. Cu
mâna tremurândă şi gura deschisă de emoţie, îl deschid. Imediat cade şi
obiectul cu pricina. Este o carte şi nu orice carte, ci un compendiu mare şi
gros ca o cărămidă. Îl ridic şi-l şterg de praf. Pe coperta neagră şi masivă
scrie cu diacritice aurite BIOCHIMIE. Imediat mă pun pe învăţat. Mă aşez în
colţul cel mai umbros al încăperii, între dulap şi perete şi încep să citesc
din scoarţă în scoarţă. Ceasuri întregi, lungi cât zilele de post, se scurg în
compania compendiului de Biochimie, iar neoanele obosite de la atâta iluminat se
ard. Întunericul a dominat imediat încăperea. Ah, dulcele meu întuneric! De când
te aştept, muşcându-mi buzele de nervi! Cei mai buni "prieteni", compendiul
şi întunericul, se amestecă omogen, formând o pastă dulce, tare şi zemoasă,
care bucură spiritul oricărui fotofob iubitor de cărţi. Noţiunile greoaie din
chimie şi biologie par a fi doar nişte poveşti pentru copii, iar memorarea lor
e doar un simplu efort de citire a cuvintelor scrise cu litere negre pe foile gălbejite
şi prăfuite. Trec vreo cinci-şase ceasuri şi lectura-i gata. Am pus stăpânire
pe toate cunoştinţele şi de abia aştept să le aplic. Mă simt atotputernică în
ştiinţă şi artă, iar realul şi umanul se îmbrăţişează ca doi fraţi gemeni. Nimeni
şi nimic nu-mi poate fura Cunoaşterea!
A
venit timpul să aplic cele învăţate. În tot laboratorul caut ustensilele, halatul,
mănuşile. Le găsesc mai repede decât mă aşteptam. Pare cam ciudat! De obicei găsesc
foarte greu exact ceea ce caut şi dau peste lucrurile de care nu am nevoie. În
sfârşit am aranjat «şmecheriile» şi acum voi face MAGIA! Adun legăturile
rupte, iau atomul de oxigen cu cel de hidrogen şi le unesc. Am făcut gruparea
hidroxil, iar acum împrăştii amoniacul ca să alung mirosul minciunii. Ludicul
substanţelor chimice mă face să uit de legile stricte după care funcţionează
reacţiile, iar mintea mea dezordonată a omis faptul că între amoniac şi clor nu
există o compatibilitate prea frumoasă atunci când vine vorba de plăcerea
resimţită de organele olfactive. Întreg borcanul cu substanţe a explodat, iar
minciuna se împrăştie nebună şi sfidătoare prin întreaga cameră a minţii mele nervoase
de la prea multă dorinţă de cunoaştere. Aerul îmbâcsit face ca în cămăruţa gândurilor
să circule o frază uimitoare. Nu ştiu de unde a apărut această ipoteză, dar
pare reală şi sună frumos. Uneori îmi vin în minte astfel de idei şi nu am
habar de unde apar. Îmi amintesc perfect când aveam reverii şi, din senin, îmi apăreau
fel de fel de ipoteze şi idei care se răstălmăceau în minte, hrănindu-se din
imaginaţia mea, şi niciodată nu le-am putut înţelege. De exemplu, odată lucram
exerciţii cu asimptote şi brusc mi-a venit următorul gând: «Asta suntem
noi pentru Marile Puteri Ascunse alte Terrei.. nişte gunoaie...». Niciodată, dar
absolut niciodată, nu-mi apăruseră astfel de gânduri într-un laborator. Cred că
o fi din cauza orelor prelungite de lectură, amestecate cu experimentele. Acum
m-am lămurit şi eu de faptul că toate sulfurile și clorurile din sticluţele acestea
sunt periculoase. Poate ar trebui să iau o mică pauză şi să mă plimb puţin.
Oare unde să mă duc? Deschid uşa laboratorului şi mă trezesc într-o pădure
frumoasă. Pomii sunt de mărimi şi specii diferite. Frunzele lor au culori
foarte ciudate: mov, vişiniu, oranj, roşu, fucsia, iar formă lor e diferită de
cea a arborilor europeni. Par a fi mai degrabă aduşi din Asia de Est, căci
numai acolo se găsesc aşa minunăţii. Deasupra, cerul nu e albastru, ci violet,
şi – în loc de soare – un curcubeu ciudat luminează întreaga zonă. Peste tot
domneşte o atmosferă orientală, plină de calm, de echilibru şi înţelepciune. Nu
se aude niciun zgomot, nu se observă urmă de vietate, iar în loc de iarbă – tufe
de liliac şi trandafiri se întrepătrund printre arbori şi arbuşti. Între un pin
şi un cais plin de poame apetisante, se vede un spaţiu gol, prea gol pentru un
codru înghesuit. Mă apropii prudent şi dau de o cărare, o cărare care duce
undeva departe de tot, în profunzimea acelei biosfere ciudate. Timp de câteva
ceasuri străbat labirintul cel ciudat şi, în sfârşit, dau peste un fel de
cetate. În mod straniu, seamănă cu o construcţie în stil oriental. Zidurile
sunt formate din cărămizi mari, iar mai multe case se leagă între ele. Cea mai
mare se află în centru. Toate arată ca
pagodele chinezilor. Înăuntru, grădini mari şi frumoase concurează în frumuseţe
arhitectura perfectă a palatului. Orhideele şi bonsaii strălucesc ca nişte
bijuterii, iar statuile cu Buddha oferă acel aer sfânt al înţelepţilor eremiţi.
Toate astea le văd cu uşurinţă, căci porţile cetăţii sunt deschise. Fără sfială,
păşesc în acest spaţiu al perfecţiunii şi mă plimb printre sălciile unde o fată
îmbrăcată în costum tradiţional chinez cântă la un Qin, iar o coreeancă undeva
mai departe se delectează cu sunetele ciupite ale Gayageum-ului. Ambele tinere
cântă cu atâta pricepere, încât timpul parcă se opreşte în loc, iar tinereţea
veşnică a Paradisului s-a pogorât peste acel colţ ascuns al lumii. Plimbându-mă,
observ că-n el îngerii sunt înlocuiţi de indieni, tibetani, nepalezi. Toţi
aceşti oameni minunaţi îmi încântă privirea cu veşmintele lor frumos lucrate, iar
limbile vorbite de ei răspândesc acele învăţături înţelepte ale strămoşilor
adormiţi. Undeva în această cetate e un loc gol, o curte cu o casă de mărime
medie destinată unui locatar ce nu a venit încă. În ea trei slujitoare fac
curat şi îngrijesc bonsaii. Centrul acelei curţi are o fântână arteziană, în
care câţiva lotuşi plutesc, şi undeva în spate un Buddha de piatră stă ascuns
printre tufele de trandafiri. O salcie şi doi cireşi cu flori rozalii surâd
odată cu bătaia vântului, iar melancolia lor prevesteşte un lucru posibil să se
împlinească. Mă opresc din admirat şi remarc faptul că cele trei slujnice şi-au
terminat munca. Ele mă salută, aplecându-se în semn de respect. Eu le răspund
cu un zâmbet, iar una din ele mă ia din mână şi mă duce înăuntrul acelei case.
Totul este elegant şi simplu. Cu mult calm mă plimbă prin coridoarele, camerele
şi odăiţele casei. În fund se opreşte, deschide o uşă laterală şi se aşează în
genunchi, bolborosind ceva în limba ei. Îmi face semn cu mână să intru şi – după
ce păşesc în acea sală – închide uşa după
mine. Din câte îmi dau seama, nu pare a fi o cameră obişnuită. Este mult mai încăpătoare
decât celelalte şi are mai multe decoraţiuni. Pereţii sunt vopsiţi în nuanţe de
lila ţi violet, iar tavanul e un indigo cu motive florale aurii. Sursele de
lumină sunt lumânările parfumate în formă de ceară sculptată. Pe jos covoare
stacojii sunt poziţionate către centrul de interes al încăperii, un scaun mare
ca un tron sculptat din lemn. Lângă el stau două măsuţe cu ceainice şi orez. Pe
tavan e prinsă o corniză lungă de care sunt agăţate draperii roşii care
maschează parţial imaginea tronului. De pe scaun pare a se ridica un individ. El
dă cu mâna perdeaua roşie la o parte şi se apropie de mine. Nu-i prea văd bine
chipul, dar nu pare a fi asiatic. El mă priveşte am şiret şi cu o voce mieroasă
mi se adresează:
- Bun venit, românco! Văd că nu-s singurul
latin din adunătură asta de păgâni! Eu sunt îngrijitorul tău pe acest tărâm şi
rolul meu este să mă asigur că tu vei respecta toate îndatoririle de locuitor în
Palatul-de-Vis. Nu ai voie să mi te împotriveşti, căci toate legile sunt
guvernate de mine. Eu conduc cetatea, căci reprezint spiritul ei. Singura regulă
este să faci tot ceea ce zic eu, iar dacă refuzi vei îndeplini cu forţa tot ce
poruncesc.
- Explică-mi ce caut aici şi cât timp voi sta.
- E greu de explicat. Vei afla pe parcurs şi
vei înţelege sensul tuturor lucrurilor.
- Am treburi grele de făcut?
- Nu. Trebuie să înveţi tot ceea ce-ţi spun şi
să dai ascultare fiecărei vorbe.
- În caz contrar..?
- Nu vrei să afli, crede-mă!
- Sunt cumva musafir?
La întrebarea aceasta, faţa străinului se încreţeşte
sfidător şi el începe a râde în hohote.
- Da, desigur! zice jubilând. Se poate spune
şi aţa.
- Acum ce trebuie să fac?
- Du-te cu cele trei coreence şi stai în grădină!
Ele te vor învăţa multe lucruri folositoare. Să nu uiţi că eu văd, aud, simt şi ştiu absolut tot ce faci, aşa că ai grijă!
Imediat
asiaticele mă iau de mână şi mă plimbă prin toată cetatea. Ele îmi arată zonele
cele mai frumoase ale Palatului-de-Vis: biblioteci, temple, muzee-grădini, parcuri,
apoi mă duc la un fel de carnaval unde oamenii vopsiţi în culori strălucitoare
fac o paradă cu elefanţi şi flori. Toţi acei oameni coloraţi cu prafuri şi
vopsele dansează fericiţi în jurul statuii unui idol. Un grup de ţărani îmbrăcaţi
sărăcăcios strigă în cor vorbe numai de ei înţelese. Atmosfera aceasta vioaie se
aseamănă foarte mult cu un carnaval al spiritelor coborâte peste un tărâm al
artei. Toate dansurile, cântecele şi zâmbetele de pe feţele asiaticilor sunt un
adevăr izvor de bucurie pentru occidentalul care pătrunde în continentul sacru
al răsăritului. Cum orice lucru frumos se sfârşeşte rapid, carnavalul se termină
exact atunci când este mai frumos, iar acum cele trei fete mă trag de mânecă în
semn de plecare. Ele mă conduc pe o scurtătură către "casă", unde văd
chipul românului acela autoritar, exact în uşa de la intrare. Cu o faţă crispată
de nervi începe să strige:
-
Ai întârziat! Trebuia să fii de acum trei ore acasă ! Nu ai habar cât de
importante sunt acele ceasuri pierdute, copilule, căci te-ai bucurat degeaba când
ai urmărit acei maimuţoi coloraţi! Grăbeşte-te şi vin-o în camera de
studiu!
- Care cameră de studiu?
- Sala aceea cu tron.
- Vin acum.
- Urmează-mă!
- Ce e aşa greşit că am stat la festivalul
acela? Slujnicele tale m-au dus.
- Ele te-au încercat să vadă dacă te laşi păcălită
de orice lucru ispititor.
- Şi am picat testul ?
- Din păcate da.
-
Îmi pare rău.
-
Nu te cred, dar de acum înainte fii prudentă! Du-te în camera de studiu şi vei
găsi multe cărţi. Până mâine dimineaţă vreau să citeşti pe aceea cu copertă verde
închis şi am să te întreb ce ai înţeles din ea. Mult noroc!
Cartea
cea verde îmi pare foarte familiară şi pot jura că am văzut-o undeva într-un
loc, dar nu-mi amintesc care. Încep să citesc şi parcă nimic din ceea ce scrie
acolo nu-mi este cunoscut. Nu văd menţionat titlul şi autorul nicăieri, iar
asta mă face să cred că ceva se întâmplă. Citesc şi reţin destul de repede ceea
ce vrea să spună volumul din mână mea. Din câte observ, e un amestec de
literatură cu psihologie şi istorie, iar asta mă încântă. Trec ore peste ore şi,
în sfârşit, răsare soarele. Cartea e demult lecturată şi încă mai absorb câteva
pasaje, când aud un zgomot: uşa s-a deschis.
- Bună dimineaţa, ucenic!
-‘Neeeaaţaa!
- Am venit să te testez. Spune-mi care-i
autorul şi cum se cheamă cartea!
- Nu sunt menţionate aceste informaţii în
carte.
- De ce?
- Pentru că farmecul ei constă în conţinut, nu
în titlul pompos sau numele celebru al autorului.
- De ce afirmi asta?
- Deoarece mulţi tineri sunt interesaţi să
citească ceva doar că să se dea mari şi nu sunt interesaţi deloc de substratul
cărţilor.
- Cam da...
- Ce am greşit?
- Nu ai greşit, doar că nu ai zis chiar tot.
- Aaaaa! Păi mai sunt şi autori anonimi, care
nu au reuşit să se afirme, chiar dacă au scrieri de calitate. Unii au obiceiul
să ocolească volumele autorilor necunoscuţi, deoarece li se pare că-s banali.
-
Văd că te-ai descurcat destul de bine. Ai mult de lucru, dar dacă continui
astfel o să fie bine.
- Ce trebuie sa fac?
- O perioadă nedefinită de timp vei citi tot
ceea ce-ţi dau şi te voi asculta, apoi o să vezi ce se va întâmpla.
- Ce?
- O să afli.
Au trecut luni de la acea discuţie, iar în
prezent încă mai sunt în camera de studiu cu alte şi alte cărţulii în braţe.
Nimic nu s-a schimbat şi totul este monoton. Nu ştiu cum am rezistat până acum
fără mâncare, apă, lumină şi aer. Nu îmi vine să cred că de cinci luni de zile
am citit în continuu. Ceva e în neregulă şi va trebui să aflu ce. De la ultimul
dialog cu individul acela, n-am mai deschis gura şi am uitat să vorbesc. Întunericul,
covoarele roşii, scaunul ca un tron, draperiile roşii sunt martore gândurilor
mele. Cinci luni de zile totul s-a întâmplat înăuntrul meu, în gând, în suflet,
în corp, iar carapacea de carne nu mai simte niciun factor exterior, nici lumină,
nici sunet, nici obiect. Parcă tot ceea ce este în afară a pierit într-un vid şi
Universul s-a recompus în mine. Toată istoria lumii a avut loc în oasele mele, marile
bătălii au vărsat sânge în atriul meu drept şi potopul biblic s-a desfăşurat
de-a lungul intestinelor. Ochii sunt singura fereastră către exterior. Ei văd
cum încăperea se învârte în jurul meu şi parcă toate obiectele dansează în hora
cea mare. Aerul nu mai există şi simt cum mă asfixiez. Totul se întunecă şi cad
lipită de podeaua rece ca un gheţar. Corpul întreg e mort, dar creierul e singurul
factor biotic care mai funcţionează. În lipsa tuturor funcţiilor organismului,
Encefalul îşi asumă rolul de a guverna bucăţica de viaţă rămasă. Creierul luptă
în stare de latenţă că să obţină ceea ce vrea sufletul demult zburat din corp,
şi anume cunoaşterea absolută. Ca să ajungi un geniu este oare necesar doar să
ai acea sclipire, acea înzestrare genetică, sau trebuie să munceşti pe brânci
douăzeci de ore pe zi, să te zbaţi într-o parte şi în alta şi să-ţi storci
creierul ca pe un burete de vase? Oare calităţile slab remarcate pot fi
compensate prin ambiţie nebună şi curaj ucigător? Dacă da, atunci genialitatea
este îndeajuns pentru a obţine Cunoaşterea? În cazul în care răspunsul la
ultima întrebare este afirmativ, oare obţinerea
Cunoaşterii duce la Mântuire? şi dacă răspunsurile la toate întrebările sunt
negative, ce argument se poate aduce asupra lor? Aici s-a rupt firul logicii şi
dintr-o dată creierul a explodat. Acum toate farâmiţele rămase se descompun la
rândul lor în idei, ideile în cuvinte, cuvintele în litere, iar în mod
paradoxal acestea din urmă redevin la starea lor iniţială, cea a unui spirit
dornic de mântuire. şi dacă tot ce am spus e minciună?
Minciuna e diavolul care pune
piedici când omul porneşte pe Calea lui Dumnezeu. Dumnezeu, ca un mare sistem
biologic, vede, aude şi simte tot ce face micuţa fiinţă umană, dar stă nepăsător,
pe când Lucifer, cu ochii mari cât nişte cepe şi gură unsă cu mâzgă cleioasă, şopteşte
dulce în urechea afonă a naivului om. Cu zâmbetul pe buze, el soarbe încrederea
prostului, din vena carotidă, iar în schimb îi implantează prostie în craniul
sec. Şoaptele dezmierdătoare spuse în timp ce buzele muşcau lobul urechii se răspândeau
ca vibraţiile apei în sufletul sterp şi lipsit de vegetaţie. Am fost martoră la
vorbele Diavolului. Acestea au rămas înmagazinate în memoria de lungă durată, undeva
în străfundul subconştientului meu. Ele mai vibrează ca nişte ţipete de pisică,
iar falsitatea lor îmi tulbură starea biopsihologică. "Ce-ţi trebuie
cunoaştere, când tu doreşti plăcere? De ce alergi către adevăr, care e urât şi
snob, când dulcea minciună e ca un leagăn pentru bebeluşi?" Văd cum
Necuratul ia omul de mână, îl duce-n Cetatea Haosului, de unde nu se poate ieşi.
Haosul e minciună, haosul e dezordine, haosul e moarte şi durere, iar
satisfacţia resimţită în urma falselor plăceri e ca un cub de gheaţă peste un
vulcan ce stă să erupă. În haos e mizerie, ger năprasnic şi caniculă, lumina
lui Samael e cufundată în întunericul lui Lilith, iar plăcerea cărnii are
prioritate în faţa imortalităţii spiritului. Mintea intră în stare de latenţă
la văzul tuturor calamităţilor Abisului şi fuge din locul acela dureros de
stupid ajungând din nou în cămăruţa gândurilor dezordonate. Reveria produsă de
substanţele chimice a avut un efect de drog amestecat cu somnifer, iar greaţa
transmisă de el e ca o fiere stoarsă într-un pahar otrăvit cu săruri de
aluminiu. O minte bolnavă, o minte otrăvită, vrea şi crede că poate face
imposibilul, adică să obţină adevărul şi cunoaşterea absolută, ceea ce e lipsit
de sens dacă ne-am orienta după legile logicii. Între dorinţă şi realitate e o
mare distanţă, iar încrederea oarbă în idealuri poate duce la o adevărată
iluzie, iluzie care prosteşte de-a binelea omul. Odată ce el îşi dă seama că e
o mare diferenţă în ce îşi doreşte şi ce e posibil face un adevărat şoc emoţional,
care-l imobilizează sau dimpotrivă explodează ca o substanţă ciudată dintr-un
pahar Berzelius... Imediat simt cum cineva trage de mine, mă pălmuieşte şi
aruncă apă peste faţa mea. Am deschis ochii si văd faţa disperată a românului, apoi
apare bezna.
-
Trezeşte-te! Ai intrat în stare de transă, iar daca mai stai mult poţi muri.
Trezeşte-te imediat! Daca mori, ajungi în Infern şi nu vreau asta.
La
scurt timp nu-mi mai simţeam pulsul şi nu ştiu ce s-a întâmplat apoi...
Şi
Infernul mi se arăta sfidător în faţa ochilor; un spaţiu imens, cu hotare
nedefinite, o întindere de stânci şi dealuri abrupte presărate peste tot cu
iarbă roşie. Culoarea solului era oranj-roşcovan, iar strălucirea lui intră în
contrast cu întunecimea pomilor negri şi scorţoşi. O vale îndepărtată, dincolo
de stâncile abrupte, adăposteşte faleza fluviului Styx, ce străbate un drum de
două ori mă lung decât Dunărea. Fără efort pot observa aburii stacojii, care
ies din apa râului de culoarea vişinei putrede, unde cete de sirene şi sireni
cu forme voluptoase şi apetisante se desfată din carnea stricată a proştilor
care au încercat să traverseze Styxul. Peisajul macabru al acestui loc mă face să
mă uit spre cer, dar nici acolo nu găsesc nimic bun. Nori mari şi vijelioşi
mov-roşiatici se vântură ameninţători peste pământul sterp, peşti cu gheare şi
aripi scuipă cu acid peste târâtoarele solului. Simt neminunea, dar nu mă mir
deloc. Acesta e Infernul, locul tuturor necazurilor şi supărărilor umane, locul
pieirii şi deşertăciunii. Bucăţica văzută mai devreme nu-i decât o picătură de
apă într-un ocean. Când mă gândesc că mă mai aşteaptă şi alte chestii scârboase
pe drumul meu spre Cunoaştere, mi se îndoaie coloana vertebrală, dar n-am de
ales. Va trebui să continui...
Merg pe un drum pavat cu oase, iar mirosul lor
de cadavru mă ameţeşte. Pe lângă drum sunt fel de fel de gropi cu oameni legaţi
de mâini şi picioare care mă roagă să îi salvez din Chinurile Veşnice. La o depărtare
mai mare, doi dintre cei mai puternici demoni s-au ivit – Asmodeus şi Furfur. Spre
surprinderea mea, niciunul nu a reacţionat văzându-mă şi şi-au văzut de drum. Norocul
meu că regele şi contesa (căci astea sunt rangurile lor) au treburi mai rele de
făcut pe ziua de azi. Umblu ce mai umblu printre oase şi gropi, iar în cale-mi
răsare un moşneag pitic, pletos şi bărbos, călare pe o gloabă bătrână şi
puturoasă. Acel bătrân antipatic este însuşi Furcas, vestit ca mare înţelept şi
totodată unul din cei mai cruzi monştri.
- Auzi, fetiţă? spune el, uitându-se saşiu şi
răutăcios la mine. Vrei să te ajut să găseşti drumul spre ieşire?
- Nu.
- Mare greşeală faci. Dacă mă refuzi îşi tai
capul cu sabia.
Imediat scot floarea data de îngerul acela
misterios din Deşertul Deşertăciunii şi totul a dispărut. Nu mă mai aflu în
Infern, ci sunt într-un fel de clinică sau spital. Schimbarea bruscă mă face să
mă simt ameţită, iar în faţa mea holurile parcă dansează şi se învârt în horă. Întregul
etaj al spitalului pare lung și întortocheat ca un labirint. Alerg ce alerg pe
holuri, prin saloane, urc vreo şapte-opt etaje pe scări, încă vreo două cu
liftul, şi observ că nu am ajuns nici la jumătatea clădirii. Cred că sunt într-un
zgârâie-nori sau ceva asemănător. După încă un sfert de oră de "bântuit"
printre asistentele medicale, care se prefac că nu mă aud când le vorbesc, ajung
într-un loc ceva mai călduros decât restul spitalului. Singurul calorifer văzut
era într-un lift cu uşile deschise unde stătea un nene oacheş, cu şapca pe faţă,
care citea dintr-o revistă. Mă aşez pe calorifer şi casc, dar vocea omului mă întrerupe:
-
Unde vrei să ajungi? întreba el tăios.
-
Habar n-am, nenea, răspunsei eu. Vreau să ajung... la.... la.. nu ştiu unde....
-
Păi hotărăşte-te! Eu sunt liftier, nu ghicitor.
-
Ce faceţi cu pachetul din braţe? îl întreb eu suspectă.
Cu un zâmbet ştrengăresc, îmi răspunde:
-
Îl dau domnului de la etajul 80. Mai sunt 70 de etaje până acolo. E drum
luuung.
-
Şi ce e în el?
Ducând mâna la gură, zice şoptind:
-
Nu ştiu, dar dacă tot cotrobăi aiurea prin spital, du pachetul şi fă ceva! Dacă
îţi arde de plimbat, dă-i cutiile astea doctorului de la cabinetul de FILOLOGIE
de la etajul 80, şi mă scapi de o treabă. Am multe de rezolvat astăzi şi-mi
trebuie şi mie ajutor. Sunt singurul om de serviciu în clădirea asta.
-
Vă ajut eu. Spuneţi-mi tot ceea ce trebuie să fac!
-
Bravo! Dacă faci ceea ce ţi-am cerut, îmi eşti de mare folos. Nu am nevoie decât
să duci acest pachet la etajul 80, la cabinetul de FILOLOGIE. Acolo va fi un
domn care îl vrea urgent.
Bucuros că m-a convins să îl ajut, îmi azvârle
cutia în braţe şi porneşte liftul, apăsând pe tastele 8 şi 0. Aşezată pe
caloriferul cald, mă întreb ce o fi aşa de greu în cubul acesta de carton. Liftierul
îmi observă nedumerirea şi zâmbi din nou ştrengăreşte. La scurt timp îi cade şapca
pe podea. Deşi becurile oarbe luminează foarte greu eu i-am putut distinge
chipul.
-
Domnu’ Mircea, mi se părea mie că e cineva cunoscut! exclam cu ochii
mijind.
- M-ai descoperit, norocoaso!
- Ce vă veni să vă ascundeţi, îmbrăcat ca un
liftier?
- Trebuia să te testez cumva şi totodată să mă
asigur că vei putea ajunge unde trebuie. Ştiam că singură nu eşti în stare să
faci ceva, aşa că te-am ajutat.
- Nu dau dovadă de încredere? Încă sunteţi supărat pe mine?
- Încă
mai sunt şi ştii de ce.
- Îmi pare rău. Încerc să fac ceva bun, dar
mereu iese eronat. Vă rog să înţelegeţi că mă străduiesc să fie totul bine, vorbisem
eu cu un glas plângăcios.
- Dacă te consolează, să ştii că e normal să
greşeşti. Îţi cunoşti defectele foarte bine,
deci încearcă sa le corectezi! Dacă laşi totul în baza altora, nu vei putea să
faci nimic de una singură. şi fii mai ordonată! a încheiat el discuţia, privindu-mă hotărâtor.
Timpul trece greu şi liftul parcă merge în
gol. Acum am ajuns la etajul 20 şi a trecut jumătate de oră de când am urcat. Becurile
oarbe parcă sunt obosite şi ele, oglinzile murdare de praf şi urme de cariocă
neagră reflectă cât mai realist atmosfera sumbră a modernităţii. Caloriferul
arde ca un jar încins, dar nici vorbă să-mi mut dosul de pe el. Un micuţ neon
se aprinde, parcă de-abia trezit din somn, şi luminează încăperea metalică cu
lumina lui rece. Acum se poate observa că liftul e fabricat dintr-un aliaj de
aluminiu cu fier şi oţel industrial. Zgârâieturile făcute cu nu ştiu ce fel de
unelte cam îmi dau de bănuit că nu e ceva în regulă. Într-un colţ umbros se
observă o pagodă desenată cu pixul, lângă un Buddha cu ţigară-n gură şi un Shiva
cu un casetofon în braţe. Acest desen amuzant îmi stârneşte râsul,dar liftierul
nu pare deloc încântat de reacţia mea. Se încruntă şi-mi face semn să stau
cuminte, apoi şi-a reluat lectura. Mă întreb
de ce oare domnu' Mircea citește reviste fără să bea cafea? Ceva se întâmplă şi
voi afla.
Cele mai urâte lucruri din viaţa tinerilor
sunt monotonia, lentoarea, aşteptarea şi restrângerea. Acestea "oferite"
în mod singular sau în amestec îi disperă pe cei care au un suflet zburdalnic şi
îi fac să se simtă ca nişte păsări în colivii. Liftul e locul "ideal",
în care toate cele patru elemente se împletesc oferind o stare de sufocare, asfixiere,
disperare, dar şi extaz. De unde atâta extaz? Din câte ştiu eu, extazul se naşte
atunci când persoana se bucură cu toate simţurile, inclusiv cu propriul suflet,
de un anumit lucru, cu o intensitate atât de mare încât interiorul său
explodează ca o bombă şi se împrăştie în întreaga sa fiinţă. Când ajunge să-i
placă, să iubească şi să se bucure de ceea ce el de fapt detestă, se produce o
schimbare radicală, o adevărată reacţie reversibilă în care reactantul (factorul
detestat) se transformă în produsul de reacţie (factorul iubit), apoi totul
revine la normal. Cam aşa se descrie şi starea din cutia aceea de metal care
urcă spre o destinaţie necunoscută, dar râvnită. Cam aşa mă simt acum. Începe să-mi
placă ritmul lent şi monoton în care cutia aceasta metalică urcă către cer. Nu
ştiu ce m-aşteaptă, nu ştiu de ce spitalele au cabinete de FILOLOGIE sau de ce
liftierul este domnu' Mircea, tipul ăla sâcâitor care le ştie pe toate, şi nici
dacă toate astea sunt vis sau realitate. Totul pare un vis, un drum de iniţiere
în care totul este la prezent. Până acum tot drumul a fost din suişuri, coborâşuri,
leşinuri, treziri, dar nu înţeleg nimic. De unde a început? Asta nu-mi amintesc
şi nici nu-mi dau seama care sunt primele "amintiri" ale drumului. O
fi laboratorul sau deşertul? Ba nu... ba da... Nu-mi aduc aminte! Simt cum
liftul se roteşte ca un carusel Şi totul se întunecă. Mircea dispare, liftul nu
mai e lift şi, în loc de pereţi de metal, un beton rozaliu se iveşte. Sunt într-un
fel de cameră de copil, dar ceva mai mare decât mă aşteptam. Mobila este
construită pentru dimensiunile unui micuţ de vreo 6-7 anişori. În mod ciudat,
observ că nu sunt uşi, nici ferestre Încăperea aceasta ciudată nu are ieşire. E
ca un labirint în care, odată blocată într-un colţ, persoana sesizează că în
spatele său apare un zid. Ceea ce mă deranjează nu e spaţiul claustrofob, ci
modul în care este aranjat. Tavanul e un fucsia ţipător, iar pereţii sunt vopsiţi
în pete de roz, lila, violet. Scaune de plastic ieftin stau aşezate în colţurile
dormitorului, iar un glob de discotecă ţine loc de lustră. Globul se roteşte în
sensul acelor de ceasornic şi împrăştie luminile sclipicioase pe pereţi. Din
senin, globul îşi schimbă traiectoria, iar o melodie lentă face să vibreze
podeaua. Sub undele sonore ale piesei, pereţii se topesc, podeaua plină de
sclipici se afundă într-o mocirlă de ciolofan şi voci umane încep să chicotească.
Peste tot se lasă o ceaţă colorată, iar din pereţi se scurge vin roşu.
Parchetul se inundă, camera se umple de vin şi de culori, aerul începe să
miroasă a alcool.
Aromele
narcotice se împletesc într-un haos al disperării în care tot ceea ce e pur şi
virginal se spurcă într-o mâzga a minciunii, sedus fiind de dulcele gust al morţii.
Îmi invoc plăcerea în durere şi ascult cum buzele poeţilor îmi muşca lobul
urechii parfumate. De fiecare dată aud cum rujul buzelor cremoase se răsfiră pe
coapsa catifelată cu gust de piersică. Carnea urechii miroase a fructe de
munte, iar culoarea rozalie aminteşte de bebeluşii din pătuţurile pufoase ale
minciunii. Poeţii mint, mint în durere, iar plăcerea minciunii adoarme raţiunea
ca un somnifer otrăvitor. Starea de agregare a durerii este solidă, ceea ce e
grav, dacă era lichidă mai exista o cale de scăpare. Astfel mă îmbăt din
lichidul roşu, mirosindu-i iluzia inefabilă a frumuseţii lui.
Din
starea de amorţeală de sub inundaţia bahică, o mână m-a tras şi m-a izbit de-un
fier. În surdină aud un glas cunoscut strigându-mă :
-
Trezeşte-te ! Am ajuns la etajul 80!
-
Ce s-a întâmplat? Unde mă aflu şi cât e ceasul? întrebai eu
- Este 17:45. Mai ai
cincisprezece minute până când va trebui să fii la cabinetul de FILOLOGIE. Grăbeşte-te,
căci domnu' te aşteaptă! mi-a zis liftierul grăbindu-mă.
-
La revedere, Mircea! Trec pe la tine după ce duc pachetul.
Etajul
80 e cu totul şi cu totul diferit de restul spitalului. Seamănă mai degrabă cu
un muzeu de artă decât cu un centru sanitar. Peste tot domnesc nuanţele
toamnei, arhitectura este în stil baroc cu influenţe rococo, iar pe sală răsună
o muzică de pian şi viori. Toate holurile conduc spre un punct central, statuia
unui arhanghel cu sabia ridicată spre cer. În spatele statuii, o uşă micuţă, uşor
insesizabilă, reflectă lumina candelabrelor de cristal. Deasupra ei scrie cu
litere de cărbuni FILOLOGIE. Dinspre ea se aud venind paşi şi surprind cum un
majordom deschide uşa. "Poftim, te rog!", zice el, apoi îmi face semn
să intru. Cabinetul nu este unul simplu, ci o adevărată sală de lectură pentru
oameni învăţaţi. Ca şi restul etajului, arhitectura şi mobila sunt în stilul
demult apus al barocului francez, iar singurele piese de mobilier prezente sunt,
bineînţeles, biblioteci grandioase, înalte de trei metri şi lungi de cinci,
mesele cu foiţă de aur impregnată pe sculptura lemnului lor preţios şi scaune
regeşti. În fundul sălii, undeva într-un loc ferit de luminile candelabrelor,
un individ stă aşezat pe un scaun şi citeşte dintr-un volum vechi de secole. Acesta
este anunţat de servitor că a venit un musafir şi-mi face semn să mă îndrept
spre el. Se ridică de pe scaun şi începe să mi se adreseze:
- Bine ai venit, ucenicule! Văd că ai adus
pachetul de care aveam nevoie, şi-ţi mulţumesc pentru răbdarea avută. Deşi ai făcut
multe erori, eşti aptă.
- Aptă pentru ce? Nu înţeleg ce se întâmplă şi
n-am habar unde sunt, de unde am plecat şi care e destinaţia finală. Lămureşte-mă!
îi zâmbisem eu distrată.
- Încă mai eşti confuză. Se vede că te-a
zdruncinat călătoria. Aşează-te pe scaun şi o să te servesc cu ceai. De care
vrei să bei?
-
Dacă se poate, de piersici.
- Încă-ţi mai plac piersicile. Nu vrei să încerci
ceva nou?
- De struguri.
- Îi bun. Faci progrese şi asta mă bucură. Ia
zi-mi, ce crezi că ai învăţat în tot drumul ăsta?
- Hmm... totuşi ar merge şi ceai de cireşe.
- Lasă ceaiul! Răspunde-mi la întrebarea
adresată, mai întâi.
-
Să înţeleg că eşti vreun examen de bac, de tot insişti la mine. Mai bine zi-mi
tu de ce nu vei să-ţi dai costumul asta de vrăjitor. Arăţi ca Magul cu
lemiscata aia pe frunte.
- Vrei să-mi dau jos costumul? mă întrebă cu
un glas jos, domol şi apăsat, de parcă urma ceva imprevizibil.
- Şi normal, îi râsesem în faţă cu naivitate.
Vreau să-ţi văd chipul, neapărat.
-
Dacă asta-ţi doreşti, atunci să fie, dar uite, vine majordomul cu ceaiul!
- Nu am cerut de zmeură! ţipasem eu cu voce de
copil.
- O să bei de care-ţi dau, ucenic. Eu sunt Marele
Preot şi vei face ce-ţi poruncesc! Spunând asta cu o voce de imperator coleric,
îşi ridică mantia arătându-şi adevărată faţă.
- Dumneavoastră sunteţi? Cum de nu v-am
recunoscut?... Cccuumm de nnnuu mii-am dat seama?!... Îmi pare rău, dar ştiu că
am picat!... N-am vrut să fie aşa... îmi... N-am vrut să fie aşa... îmi... îmi...
îmi pare rău...
-
Hai, gata! Nu mai plânge, copilu'! O să ai şi alte şanse, la oferte mai bune
decât asta. Să ştii că totuşi ai învins pierzând. Dacă ai fi câştigat, sigur
deveneai arogantă şi făceai nazuri, cum faci când eşti ţâfnoasă. Prin eşec ai învăţat
lecţii mult mai importante, şi ai început să-ţi conştientizezi punctele tari şi
pe cele slabe. Mai ai vreo zece mii de şanse în viaţa asta şi un milion în
viitoarele.
- Dar, n-am reuuuşiiit! Am pierdut.
- Nu mai pune sare pe rană, mămica! Sunt mulţumit
de tine şi de munca ta, iar eforturile depuse au fost mult mai mari decât mă aşteptam.
Acum întoarce-te acasă şi gândeşte-te la viaţă ca şi cum ar fi o teză la
materia cunoaşterii.
- Materia cunoaşterii?
- Exact. Teză la materia cunoaşterii.
Andreea - Violeta Bobe
Tema este tratată plictisitor de intortochiat astfel încât cititorul îşi pierde interesul printre multe cuvinte folosite fără motiv. Dacă s-ar extrage esenţa ideii, ar putea fi alcătuită o poezie. Starea actuală a acestui text nu cred că poate fi dezvoltată până la nivelul unui roman sau al unei nuvele (mă rog, o stare literară din care să înţeleg care este de fapt mesajul).
RăspundețiȘtergere:) mulţumim că ne urmăreşti blogul. observaţii bine venite şi valabile. te aşteptăm să vii să îţi spui părerea şi în cenaclu (dacă vrei).
RăspundețiȘtergereSunt destule semne şi argumente pentru "debutul" unei prozatoare bune: construcţie clară, cursivivitate, responsabilitate. Şi ce-i mai promiţător, aveţi ceva de spus. Ceva important: Calea fiecăruia către sine, condiţie obigatorie pentru a fi acceptat în Marele Tot. Temă prea înaltă, desigur, pentru a fi rezolvată în 1o-15 pagini. Dar nici nu v.aţi propus aşa ceva; aţi pnctat (printr-o succesiune de parabole. Reuşite!) doar începutul drumului care deschide Calea.
RăspundețiȘtergereNu sunt adeptul gnosticismului. Dar proza, ca pagină literară, o găsesc reuşită, deşi... tezismul ei mi se pare cam la "suprafaţă" pe alocuri. De asemenea, cred, ar fi necesară o mai mare atenţie acordată... condeiului, mai ales lucrului cu verbul. descrierile v-au ieşit bine, f. bine unele, dar portretele le-aţi cam expediat.
Bine aţi venit!