Pentru a găsi simplitatea şi autenticul în viaţă, a le
surprinde şi de a le reda simplu în artă, fără înflorituri şi alte accidente,
nu numai că îţi trebuie talent, dar ai nevoie şi de inteligenţă şi de o
oarecare umilinţă faţă de viaţă si artă. Ion Avram le are pe toate. Fără
apanajul cazurilor tari, extraordinare, unice, Ion Avram reuşeşte să sustragă
generalul, esenţa tare a personajalor sale, a cazurilor sale. Şi sincer de mult
nu s-a mai lăsat muţenia aşa la o şedinţă de cenaclu. Cuvintele se
transformaseră în imagini vii, în replici şi poveşti aşteptate cu răsuflarea
tăiată şi doar când Ion şi-a scos batista să-şi şteargă fruntea ne-am dat seama
că suntem la Viaţa Liberă, în hol, la o şedinţă de cenaclu şi nu „Pe văile
Golgotei”, cu Alexandru, mătuşa Anişoara, bunica şi unchiul Pavel. Reuşeşte să
surprindă personaje stihiale (Stela Iorga) de tipul lui Lică Sămădău printr-o
poezie a imaginii (Victor Cilincă). „Ion Avram este un om care nu se mai
schimbă nici dacă moare. Are aceste fraze simple, fără adjective, nedecorate,
care-i sunt specifice, şi un limbaj real al unor personaje reale cu toate
dramele unei societăţi închise. Prinde flash-uri, peisaje care intră în
contrast cu tensiunea romanului. Are multe simboluri, artificii-trimiteri de
tipul linguriţa-alarmă. Este o proză cu muzică interioară”, a spus Victor
Cilincă care, pornind de la proza lui Ion, s-a dus cu gândul şi la Hugo, Lorca,
Slavici, Faulkner, dar şi la Marquez. „Portretizează succint şi plastic într-o
proză plină de dramatism, de cruzime, care surprinde o lume guvernată de nişte
legi primare, primordiale. Până la urmă poate fi şi o minitragedie greacă. Destinul
se întoarce circular asupra celui care a ucis calul. Există duioşie în
exprimare”, observă Stela Iorga. În concluzie, dacă reuşiţi să puneţi mâna pe
volumul „Prin văile Golgotei”, veţi vedea balcanism, naturaleţe a limbajului
(ca o frescă), cu un umor sănătos, sensibilitate şi multe altele.
Vineri va citi Simona Vartolomei.
Nicoleta Onofrei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu