aveai copilul pe umeri/
urcam smocuri de iarbă/ până la o albie/ înaltă/ cu bagajul făcut/ în care/ de
la umăr îmi pierdusem/ mâna dreaptă// din vârf/ lumina păstoasă/ în loc să se
arunce în apă/ se aşeza greoaie/ pe un montagne russe/ pe-o casă de bilete/
apărută deodată
(Simona Toma
– Platou de filmare cu prefix interior)
„Poemele Simonei Toma sunt proiecţii ale diverselor
ipostaze ale autorului în lume, care este reflectat fie de montagne russe, fie
de pisica bunicii, fie un guguştiuc şi o privire sfioasă, alunecări prin şi în
lume de-a v-aţi-ascunselea, fugă de sine cât şi regăsire, disipare şi cumul de
emoţii, un spectru emoţional şi psihologic diversificat care creionează un
univers sensibil şi dureros de delicat. Poemele au căpătat o reală profunzime,
s-au depărtat de jocul de-a cuvintele şi de-a viaţa şi lasă loc unei
seriozităţi ghiduş-tragice; imaginile propuse sunt originale şi surprinzătoare
cel mai ades, lasă loc inovaţiilor imagistice ad-hoc, ori elaborate. Este
remarcabilă uşurinţa aparentă cu care par scrise textele, dar tehnica
haiku-ului este extrem de elaborată.” (Stela Iorga)
„Pendulează între control, instinct şi o încercare de a
construi – o muncă ce n-ar trebui să se vadă din spatele poemului; poate crea
atmosferă şi cultivă imaginea; este epică, dar şi cu încărcătură poetică; are
şi emoţie, putere şi cultivă un soi de ambiguitate care dă bine în poezie.”
(Victor Cilincă)
„O Simona Toma maturizată, extrem de lirică; poemele sale
sunt ca nişte holograme ale sufletului într-o lume în care lucrurile se dematerializează
şi sufletele devin lucruri.” (Anca Şerban)
„Cineva spunea că poezia trebuie, mai întâi – simţită, şi
abia, apoi – înţeleasă; pentru mine, Simona Toma vine pe linia simţirii prin
sensibilitatea imaginilor, prin tehnica de puzzle căreia, dacă i-ar conferi o
anumită coerenţă care să le închege într-un întreg, ar fi foarte bine.” (Viorel
Ştefănescu)
„Merge pe un fantastic şi pe un joc prea abstract, cu
sintagme ce par căutate; imaginile abstracte par îndepărtate de autor.”
(Cristina Dobreanu)
„Simona Toma rămâne aceeaşi, dar pare dedublată într-un
fel de doamna Procust – printr-un soi de tensiune a textului care vine din
tendinţa de a pune totul într-un pătrăţel; de aceea, nici nu-i prea iese poanta
aceea lirică prin care respiră poemul; poemele prezentate astăzi sunt ca nişte
cheiţe care încearcă să deschidă nişte uşiţe.” (a.g. secară)
Ion Avram
Vineri, la ora 18,00, la sediul cotidianului Viaţa Liberă, citeşte Stela Iorga.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu