Inorogul cu papuci albaştri
"Îmi tot repet în gînd de cîte ori mă împiedic de papucii
tăi albaştri floarea absentă din toate
buchetele de flori, apoi mă uit la ceas, te fixez în timp ce dormi şi plec
grăbită cu ei în picioare, Victor." (Vizita, Elena Donea)
Se întîmplă să ajungi în faţa unei lucrări de artă plastică modernă şi
pentru că întrebarea ce-a vrut să arate
artistul? zburătăceşte în labirintul minţii, cu o ruşine venită din teama
unui răspuns eronat, spui... artistul ne
arată un inorog, chiar dacă ochii au spus din prima că este un cal pe o
tablă de şah. Aşa ne-a găsit și pe noi proza citită vineri de poeta Elena
Donea. Ne-am pus întrebări privind legătura dintre personaje, dacă au canafi papucii albaştri încălţaţi/descălţaţi
de personajul narat sau dacă e mai bine ca Elena Donea să scrie doar poezie.
Ion Avram s-a arătat surprins de text, pentru că proza Elenei Donea nu seamănă cu
poezia Elenei Donea (sic!) şi a făcut presupunerea că ar putea fi o nouă voce a
autoarei. Apoi, referindu-se strict la text, a mai spus că "e corect în
sensul aşezării lui în pagină, are forţa detaliilor exterioare și a celor
lăuntrice, dar se vede o mică deraiere prin existenţa unei prea mari explicitări, are o sinceritate
debordantă care e favorabilă". Stela
Iorga a punctat intuiţia artistică nativă şi a luat textul citit ca pe un
experiment reuşit datorită talentului autoarei. "Nu mai bate cîmpii şi
pune mîna şi scrie poezie!" a dojenit-o Tatiana Nona Ciofu, într-un glas vibrant de poet. Diana Balmuş a găsit în personajul
masculin alter ego-ul personajului feminin narator, o dedublare a sa. Viorel Ștefănescu a atras atenţia că
nici un comentator n-a ţinut cont de titlu, dar nici nu ne-a luminat explicîndu-ne
rostul său. Apoi, după ce a arătat pe text unele erori stilistice care pot fi
corectate, a mai adăugat că textul e un joc, un experiment făcut şi de alţii
prin "existenţa aparentă a unei incongruenţe de planuri" şi a adus ca
drept exemplu Șotron-ul lui Julio Cortazar, "dă senzaţia
că e un fragment dintr-un text mai mare pentru că finalul pare a fi oarecum
improvizat, textul e foarte bun ca un
început al unei proze surprinzătoare".
Simona
Toma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu