Proza scurtă a Stelei Iorga, „de
un realism bine îngrijit, sunt asemeni unor picături amare dintr-un ceai pe
care nu l-ai băut niciodată, asemeni unor statuete de porţelan lipite cu superglue”
(Mirel Floricică).
„Textele sunt scrise cu un înalt
simţ al trăirii. Stela Iorga creează în aceste crâmpeie de viaţă o atmosferă a
timpului şi a spaţiului, pe de o parte, şi o <<inginerie a
textului>>, pe de altă parte, în a-şi evoca imposibilul vis” (Ion Avram).
Simona Toma observă faptul că
autoarea se simte bine în spaţii restrânse unde reuşeşte să-şi contureze bine
personajele. Textele par a fi variaţiuni pe aceeaşi temă: neîmplinirea în două
personaje.
Dintr-un alt punct de vedere
textele „sunt o introspecţie a sufletului. Totul se materializează şi predomină
sentimentul de neîmplinire a iubirii absolute pe care personajele îl trăiesc
într-o balansare realitate-vis” după cum ne dezvăluie Anca Şerban Gaiu.
Alexandru Maria remarcă faptul că
sunt scrise pe o anumită nişă, iar Laurenţiu Pascal încearcă să creeze o
analiză SWOT a textelor şi să găsească cititorul-ţintă.
Recitind textele, mi-au amintit
de stilul Ruxandrei Cesereanu cu fraze scurte şi energice, cu un imaginar al
situaţiilor debordant. Spre deosebire de mai cunoscuta prozatoare, Stela Iorga
îmbină acest tip de frază cu fraze lungi, descriptive, care te lasă uneori fără
suflul lecturii.
Revenind la impresiile pe care ni
le-am etalat în şedinţa de cenaclu, nu pot să nu amintesc de o remarcă a lui
Mirel Floricică prin care acesta le rezervă locul unei grădini din faţa
blocului şi nu a unei Grădini Publice. Nimic mai adevărat. Însă necesită o
corecţie: tot aşteptând marea excursie către grădinile Luxemburg, rişti să
pierzi farmecul grădinilor de sub fereastra ta.
În concluzie, Stela Iorga
dovedeşte prin proza sa scurtă că are şcoala dramei – „cursuri” ce nu trebuie
să-i lipsească unui prozator –, îşi impune cu brio o disciplină a cuvintelor şi
a frazelor reuşind să creeze o frescă a unor personaje lipsite de senzualitate,
a unei „neîmpliniri în doi” pe care o aduce în prim plan cu toate virtuţiile şi
defectele ei. Dacă aceste texte vor sta la baza unui volum de proză scurtă, acesta
nu se va ridica poate la nivelul lui James Joyce, dar cu siguranţă poate
„concura” cu scrierile Ruxandrei Cesereanu, într-un părculeţ mai mare.
Acestea fiind spuse, vă aşteptăm
şi astăzi, de la ora 18:00, la sediul cotidianului Viaţa Liberă, pentru a-l
asculta pe Gabriel Ghimpu.
Octavian
Miclescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu