Cei care nu
au ajuns la şedinţa trecută de cenaclu au pierdut lectura Simonei Toma care,
asemeni lui Alberto Moravia, preia fragmente din lumea înconjurătoare şi o
închide într-un sanatoriu cu scopul evident de a exorciza aşa-zisele probleme
mărunte, dar de mare intensitate ale individului.
Cu un limbaj minimalist,
contemporan construieşte dialoguri cinematografice, schiţând cu repeziciune
imagini emoţionale pline de culori dramatice, iar pentru a crea senzaţia unei
texturi sociale palpabile şi a unui plan mai adânc, împrăştie câţiva stropi de
umor, de o uşoară vulgaritate, fără a-i asigura însă prin asta forţe motrice şi
fără a zgâria foarte mult hârtia.
Deşi Simona
descinde din poezie, în majoritatea textelor de vinerea trecută nu face apel la
metafore pentru a le încărca, ci le lasă să curgă liber
redând astfel într-un mod coerent diverse tipologii umane. Iar în această
construcţie pare că se foloseşte doar de o singură unealtă, dialogurile
propriilor personaje, ferindu-se cu o oarecare înţelepciune de a interveni
asemeni unei voci din off, vocea moralizatoare a naratorului, lectorului
dându-i-se iluzia faptului că ar fi unica entitate căruia i se rezervă dreptul
de a trage concluziile.
Cu mână
sigură, personajele se descriu pe ele însele, schematic, sacadat, într-o
succesiune rapidă, fără a apela la măşti, la farduri sau la operaţii estetice,
vorbind continuu şi consumându-şi fiecare propria-i monodramă che move il sole e l’altre stelle.
Ultimul text
însă, Sarabanda, face notă
discordantă cu celelalte. Aici autoarea nu mai încearcă să creeze lucruri
surprinzătoare folosindu-se de persoane comune şi de fundaluri banale, ci jonglează
cu ficţiunea şi cu non-ficţiunea în fraze succinte, emoţionante iar tu, ca
lector, simţi cum apelează la cruzimea poetică a sentimentelor.
Asemeni
poeziilor Simonei Toma şi proza ei conţine filonul singurătăţii ca ax principal
de raportare asupra vieţii, potrivit unei voci interioare care îţi vorbeşte
mereu de ale sale, de tezaurul său sufletesc, dar îndepărtat.
Textele de
vinerea trecută demonstrează faptul că autoarea se descurcă foarte bine pe
spaţii restrânse, are imaginaţie dublată totodată de ustensilele necesare
prozei, ceea ce ne îndeamnă pe noi, lectorii, să-i dăm un like acestui prim pas hotărât spre proză, iar pe autoare o
angajează pe viitor în a ne demonstra mai mult, de a încerca să-şi extindă
spaţiile de expresie, de a-şi definitiva această tehnică de obţinere a unor
efecte inedite.
Au consemnat
pentru dumneavoastră: Stela Iorga, Victor Cilincă, Carmen Neacşu, Nicoleta
Onofrei, Marius Grama, Tudor Neacşu, A.G. Secară, Ana Maria Panagatos, Anca
Şerban Gaiu, Leonard Matei, Marius Chiru şi Octavian Miclescu.
Acestea fiind
spuse, vă aşteptăm şi astăzi, de la orele 18:00, la sediul cotidianului Viaţa
Liberă, pentru a asculta poeziile Stelei
Iorga, dar nu fără a împărtăşi impresiile de la lansarea volumului de
poezii, „Jpg-uri” al Ancăi Şerban-Gaiu.
Octavian Miclescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu