„când
ai crezut că poţi crede/ nu ai putut suporta zgomotul/ unei familii de moluşte
care/ trasează o graniţă/ peste linia ferată”. Iubirea şi „aerul tare” în
textele lui Leonard Matei sunt ascunse voit de „rufele colorate”, fie că acest
lucru se întâmplă ca o autocenzură a eului liric, fie pentru că, mai
întotdeauna, în realitate, acestea din urmă distrag atenţia de la primele.
Astfel încât totul devine doar o umbră a oamenilor „cu feţe de ceasuri/ agăţaţi
în fulare”. Leonard Matei este un idealist, caută credinţa în iubire şi
credinţa în credinţă, iar la urmă „să nu avem moarte”. Ascunzişul sentimentului
în spatele metaforei a născut, în şedinţa de cenaclu, dispute pe text şi pe
lângă text. Cristina Dobreanu a remarcat că sumedenia de metafore diluează
sentimentul, iar autorul riscă un suprarealism greu de descifrat, care uneori
nu trece dincolo de jocul de cuvinte şi naşte doar un limbaj preţios. De aici,
membrii cenaclului s-au împărţit în două tabere, cei care au susţinut existenţa
preţiozităţii limbajului şi cei care au infirmat. Marius Grama a observat linia
logică a textelor, care trasează doar nişte tuşe din care cititorul trebuie să
îşi construiască singur propriul tablou. Tot lui Marius, exprimarea i-a părut
simplă, deranjante fiind numai rimele şi ritmul accidentale. Ordine în şedinţa
de cenaclu a părut să facă Stela Iorga: "Un univers sensibil configurat,
în care umanul este în regresie. Inserţiile de suprarealism fac bine, dar uneori
exprimarea este contorsionată, pare să caute formule de exprimare inedite.
Ruperile de sintaxă potenţează o idee, dar, în acelaşi timp, produc sincope, pe
când cele întregi, care curg, merg direct la suflet. Este un continuu balans
între mundan şi ceruri", a spus aceasta. Şi tot ea a remarcat faptul că
textele sunt mature, indiferent conflictele ideatice pe care le-au creat.
Leonard Matei ştie ce caută la un text ştie ce vrea să transmită, iar, vorba
Ioanei Andrada Tudorie, titlurile sunt ca nişte momeli pentru cititor. „Poezia
lui Leo are o nuanţă filosofică, dar nu mai este la fel de criptată, versurile
sunt mai fluide”.
Nicoleta
Onofrei
Mâine, 11 iulie,
de la 18,00, la sediul cotidianului „Viaţa liberă”, citeşte Paul Berenştain.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu