“Sânul
mamei m-a vrut cu toată iubirea lumii/ şi încă mă încălzesc, mă mai încălzesc/
cu prima privire căzută peste trup/ dar prin venele lumii/ nu încape inima
mamei mele/ şi eu cresc uneori prea repede” (Laurenţiu Pascal – maternă)
Laurenţiu
Pascal are idei, chiar dacă uneori se îndepărtează de acestea, chiar dacă
materializarea acestora în poezie este puţin pompoasă, uneori, sau poate ajunge
să fie expusă un pic prea la suprafaţă, cum se întâmplă în “poveţi părăsite”.
“Dumnezeu/ mai are mereu/ un obraz de întors”.
Laurenţiu vrea grandiosul, motiv
pentru care de multe ori cade în patetism. Poate acesta este cel mai mare păcat
al său.
Laurenţiu are sensibilitate şi imaginaţie, în schimb acestea se termină
prea brusc. Astfel încât, în poemul „repetiţia lumii”, „iarba şi roua dezleagă
şireturile”, pentru a-i înnoda degetele, dar apoi vine finalul „când portofelul
mă cheamă la oraş”, care rupe structura exprimării de până la el.
Laurenţiu
Pascal pare să cunoască păcatul şi riscul civilizaţiei, asfaltul fiind un fel
de cancer care acaparează inima, care o goleşte. Cu toate acestea, de multe
ori, autorul nu rămâne decât un vânător de expresii.
Aşa cum observă Stela
Iorga, chiar dacă textele lui au o curgere lirică bună, apar alăturări de cuvinte
care doar dau bine, liric sunt la îndemână, dar sunt expresii ieftine. Potrivit
acesteia, Laurenţiu încă suferă de preţiozitate, iar după gustul lui Andrei
Velea textele sunt un pic cam prea declamative. Autorul şi-a mai rafinat
stilul, într-adevăr, aşa cum spune Gelu Ghemiş, dar nu este de ajuns. Simona
Toma subliniază spaţiul îngust al cuvintelor, acestea născându-se din aceeaşi
arie. De asemenea, repetiţiile sunt adesea folosite prost şi nu potenţează cu
nimic textul.
Nicoleta
Onofrei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu