„Nitra
era zgârcită rău/ De-i tremura chirpirciul casei când te vedea/ La poartă./ - O
zgârcă, ce mai!/ Când îi dai îi fată scroafa,/ Când îi ceri îi moare vaca,/
Zicea ţaţa Gherghe.// -Ai, bre, un ciur de mălai?/ - De unde? Totu-i un
fluture! Şi dispărea-n casă./ Sau o strigai la pârleaz./ - Ai, bre, cu împrumut
un cocoş? Că, uite,/ Mă anunţară copiii că vin mâine/ Şi să le fac un rasol
colea,/ Să-i omenesc./ Îs toate turbate! Le-o muşcat dihorii az’noapte...” (Octavian
Miclescu, Zgârca)
Cuceritoare,
cam aşa ar putea fi descrise, într-un singur cuvânt, textele prezentate de
Octavian Miclescu, vinerea trecută, în şedinţa de cenaclu. Cu un limbaj
apropiat de cel folosit de Marin Preda, în Moromeţii, dar cu o structură ce te
trimite la Sorescu, Octavian Miclescu a reuşit să creeze un alt fel de proze
scurte, autentice prin limbaj, personaje, teme, lirism, umor. Ceea ce l-au
făcut pe Gelu Ghemiş să afirme că, poate, doar Marin Preda a reuşit să
surprindă atât de bine viaţa satului, o viaţă a satului trecută prin filtrul
propriu. „Convinge prin neaşteptatul temelor. Are un umor copios pe care îl
aplică prin nume, povestire, limbaj. Unul dintre texte, Dezgheţul, este o
superbă parabolă a Revoluţiei. Te trimite la Sorescu şi prin tematica moroilor,
nu numai prin structură. Expresiile au naturaleţe, nu sunt false. Somnul lui
‘nea George este de un realism magic”, este de părere Victor Cilincă. Potrivit
lui Ion Avram, savoarea, naturaleţea şi farmecul textelor vin din faptul că poveştile
sunt cel puţin auzite, dacă nu trăite, astfel încât doar cu mici excepţii
forţează inserţiile de folclor. Temperându-şi entuziasmul faţă de micile proze
lirice, Stela Iorga consideră că, chiar dacă nu inovează în totalitate în liric
şi proză, Octav Miclescu iese cu basmaua curată.
Nicoleta
Onofrei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu