Când "omul vag" îl întâlnește pe cenaclistul care suferă de miopie, hipermetropie sau astigmatism, toată puterea cenaclului "Noduri și Semne" se sprijină pe brațele unor perechi de ochelari. Dacă acestea (cu tot cu lentile, evident) au fost uitate acasă, personajul construit de Andrei Velea în urmă cu 17 ani, pe vremea când era student, devine cu atât mai lipsit de substanță, mai mediocru și mai grotesc. Un grupaj din care autorul ne-a citit încă de pe vremea cenaclului "Anton Holban", coordonat de regretatul profesor Constantin S. Dimofte, și despre care mărturisește că ar fi avut drept sursă de inspirație, pe de o parte, "Revolta maselor", a lui José Ortega y Gasset, pe de alta celebrul "Mopete", construit de Mircea Ivănescu.
Iulian Grigoriu: "Constat o coerență, o unitate stilistică, un univers conceptual bine conturat, fără ezitări și fără erori în sensul unor exagerări proprii acelor ani ai tinereții, când a fost scris "omul vag". Se vede experiența de cenaclu. O expresivitate care bate spre conturarea unui alter ego, o oglindire a eului poetic. Ce este omul, daca nu ceva vag? Nu avem un concept bine definit si unanim recunoscut pentru om, pentru Dumnezeu. Poemul "de profundis" este un mic manifest de ontologie poetică."
Anca Serban Gaiu: "Am mai întâlnit conceptul de om vag chiar în cenaclul "Noduri și Semne", la Alexandru Maria, care a scris "omul metodă". O identitate impersonală, ironică, fragilă. Această formă de poem ar trebui să fie susținută de o metaforă mai puternică. Poemele sunt ușor discursive."
Cezar Amariei: "M-a surprins să aflu în ce perioadă a scris aceste poeme. Pentru o creație din studenție, e realizată cu mult talent. Am văzut aceste texte ca pe niște exerciții suprarealiste de recompunere. Nu m-a deranjat sărăcia de metafore."
Iulian Mardar: "Am remarcat coerența și imaginile puternice. Găsesc o legătură între "omul vag" și "1984", romanul lui Orwell. Așteptam o revoltă din partea personajului."
Octavian Miclescu: ""Omul vag" a reprezentat cristalizarea în stilul lui Andrei Velea. Până atunci au fost căutări, exerciții de stil. Acesta este unul dintre primele proiecte serioase și coerente. Înainte de publicarea în volum, sunt de acord că e nevoie de o mică intervenție pe text. Mai sunt lucruri de finisat, dar nu sunt de acord cu o rescriere, pentru că grupajul păstrează farmecul acelei perioade, când toți descopeream dadaismul, suprarealismul, avangarda."
Anca Serban Gaiu: "Am mai întâlnit conceptul de om vag chiar în cenaclul "Noduri și Semne", la Alexandru Maria, care a scris "omul metodă". O identitate impersonală, ironică, fragilă. Această formă de poem ar trebui să fie susținută de o metaforă mai puternică. Poemele sunt ușor discursive."
Cezar Amariei: "M-a surprins să aflu în ce perioadă a scris aceste poeme. Pentru o creație din studenție, e realizată cu mult talent. Am văzut aceste texte ca pe niște exerciții suprarealiste de recompunere. Nu m-a deranjat sărăcia de metafore."
Iulian Mardar: "Am remarcat coerența și imaginile puternice. Găsesc o legătură între "omul vag" și "1984", romanul lui Orwell. Așteptam o revoltă din partea personajului."
Octavian Miclescu: ""Omul vag" a reprezentat cristalizarea în stilul lui Andrei Velea. Până atunci au fost căutări, exerciții de stil. Acesta este unul dintre primele proiecte serioase și coerente. Înainte de publicarea în volum, sunt de acord că e nevoie de o mică intervenție pe text. Mai sunt lucruri de finisat, dar nu sunt de acord cu o rescriere, pentru că grupajul păstrează farmecul acelei perioade, când toți descopeream dadaismul, suprarealismul, avangarda."
Astăzi, de la ora 18.00, la "Viaţa liberă", citește poezie Sabina Penciu.
Marius Grama
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu