luni, 30 ianuarie 2012

Homo Comicus

"Am simțit la prânz ceva în mine. Și nu era de la mâncare. Am avut un sentiment care m-a făcut spre după-amiază să iau niște vopsea și să desenez un cal pe peretele peșterii. Nevastă-mea a înnebunit când a văzut. M-a întrebat de ce-am făcut-o, mai ales că era un perete proaspăt zugrăvit ! I-am răspuns că nu știu. Ea mi-a spus că ar trebui să văd un psiholog. Eu am fost de-acord." (Paul Berenștain- Jurnalul unui Homo sapiens).

Vinerea trecută, Paul Berenștain a dat dovată de umor englezesc. Trecerea fluidă de la o poantă la alta și abandonarea "poantei" finale merg în stilul grupului de comedie Monty Python din parodia legendei arturiene "Monty Python și Sfântul Graal" sau, de ce nu, "Viața lui Brian". Asocierea pare a fi riscantă, dar nu la voia întâmplării ținând cont că mai tânărul nostru coleg nutrește la o carieră în actorie.

Părerile din ședința de cenaclu au fost unanime și s-a spus despre text că "este o bună proză umoristică cu propoziții clare și influență suprarealistă, un bun exercițiu literar fără miză".(a.g.secară), "stilistic e bine, umor fin masculin și lejeritate în scris, mă întreb dacă-și va închina condeiul Marii Literaturi"( S.Iorga),"o perspectivă originală asupra artei, morții și sensului vieții, nașterea unei conștiințe ilustrată în forma unei parodii"(D. Balmuș),"o evoluție față de textul anterior, miza ar fi ironia și șăgalnicul sau o altă modalitate de a scrie despre lucruri serioase"(A. Șerban-Gaiu), "text spumos, bine scris, acest jurnal poate continua la nesfârșit"( Alex.Maria),"ar trebui să-și modeleze retorismul"(R.Dragomir), "mă deranjează elementele moderne care se interpun prea des"(M.Șerbu),"text scris simplu, natural, e plăcut și face bine sufletului"(Tatiana Nona Ciofu),"mă așteptam ca ideea de final să fie mai bine conturată, mai trebuie puțin lucrat"(Violeta Bobe).

                                                                                      Simona Toma

Un comentariu:

  1. Bună ziua,
    Umor (voit şi reuşit) absurd. începând de la notarea anului, zilelor săptămânii şi specificarea "IH"; Simplu şi de efect: se iau câteva marote actuale (nu prea multe pentru a nu strica efectul) şi se desfiinţează finuţ (aproape subtil) prin prisma ingenuităţii totale, lăsând impresia că fiecare dintre ele provoacă nedumeriri şi nelinişti, urmate de... catalogările care şi-au căpătat "dreptul ce cetate". În esenţa sa omul se deosebeşte de strămoşul său, homo erectus, doar prin fiţe şi vocabular. Armele umorului de calitate?: epicul imprimă un aer arhaic, iar aria lexicală îl contrabalansează. QED-ul a fost realizat.
    Nici pomeneală de suprarealis!
    Tema?: eterna poveste a... găsirii perechii potrivite; iubirea care pe toate le înâelege, pe toate le acceptă, pe toate le iartă. Iubirea dăruire! Şi firul roşu al parabolei curge, începând cu al doilea modul al schiţei, cu tot firescul "modernităţii" noastre, până la apoteoticul final; "Nihil nove..." Cele trei elemente capitale (viaţa, amorul şi moartea) şi-au stabilit priorităţile, drept care, inspirat, autorul îşi prinde proaspăta-i convingere într-o frază memorabilă.
    Da, un adevăr unuversal valabil îşi poate găsi enunţul potrivit în orice situaţie.
    Dealtfel, cred că e o scriere inspirată ("s-a lăsat în seama condeiului", cum se spune), nu făcută, şi că însuşi autorul şi-a dat seama de tema pentru care s-a aşezat la masa de scris abia spre sfârşitul schiţei; În postările anterioare se ghicea lesne strădania de "a da frumos"
    Cu scuze pentru această pea lungă şi explicată intervenţie.
    Dimitrie Lupu

    RăspundețiȘtergere