Cronica
şedinţei de cenaclu N & S din 15 iunie 2012, când a citit Octavian Miclescu.
Din ameţeală de postagiu s-a omis postarea cronicii lui Octavian Miclescu. O postăm acum.
Ion Avram
a considerat că textul prezentat de către Octavian Miclescu ( Oraşul de
teracotă ), scris în anul 2001, este
unul de atmosferă, una specială prin stranietatea ei, amintind de Cartea
ursitei de Strezovski ori de Deşertul tătarilor. Într-adevăr, proza
este de un modernism clasic, oferind o senzaţie de deja vu, deja citit, şi alţi membri ai cenaclului făcând trimiteri şi
la Juan Rulfo, G.G. Marquez, Kenzaburo Oe, Gellu Naum (cu Zenobia lui), Panait Istrati, St.Lem. În egală măsură s-a subliniat
însă şi autenticitatea stilului, neaoş balcanic (V.Cilincă), capacitatea
autorului (cunoscut mai ales pentru poezie, cu care a şi debutat în volum, dar şi
bun dramaturg) de a ne uimi, de a ne atrage, de a ne nedumeri.
Finalul
schimbă iscusit registrul de receptare, I.Avram considerând şi el că ultimele
două rânduri (nu neapărat foarte reuşite stilistic) par a fi cheia unui text
care poate fi şi greu, dar şi uşor de descifrat, fiind ceva între somn şi
nesomn, între linişte şi nelinişte: Krasna era o bună gospodină, iar după ce
mâncară de seară, făcură dragoste până spre dimineaţă, când teama ca ea să moară
îl va încerca din nou, aceasta după ce aflăm realist-magic că eroina Krasna
a murit într-un loc aproape fantastic, unde nu se prea murea, un sat tainic
aflat deasupra acelui şi mai misterios oraş de teracotă.
S-a
sesizat şi existenţa filonului liric (Cilincă: suprarealist!), Stela
Iorga apreciind performanţa lingvistică (aproape de crearea unui limbaj
specific, în maniera unui Ştefan Bănulescu) şi faptul că Octavian a ieşit din
faza pur lirică a creaţiei sale, care
nu-l mai cuprindea, personajele părând a fi prea pasive, totuşi... Nicoleta
Onofrei şi Cilincă au remarcat că poate fi şi sursa unui poem cinematografic, à
la Tarkovski (Solaris, evident!),
Gabriel Ghimpu nefiind de acord cu unele forţări ale limbajului, întregul putând fi îmbunătăţit. Anca Şerban: text scris bine, mult lirism, este bine să
inovăm limbajul! Ionuţ Vasile: Ar sta cu succes la baza unui roman, ideea oraşului
de teracotă fiind extraordinară (Iulia Roman a observat şi ea, destul de
complicat şi de abstract, importanţa cuvântului teracotă).
Cert este
că avem de-a face cu un scriitor mai viu (deşi molcom, vorba Ancăi Ş.) decât
orice soldat sau general din legendara armată chinezească, care îşi cam
neglijează talentul, un autor care ştie să scrie, care are mână bună de
prozator, care este cursiv, echilibrat, nu are greşeli de construcţie,
atent la proporţii (în acest caz dialog-text); bref, este de partea bună a
literaturii...
a.g.secară
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu