joi, 5 august 2010

ÎNTRE POEZIE ŞI PROZĂ - FILOZOFIA

"să fiţi atenţi câtă poezie zace în lume, de la/ cărăbuşul fără un picior şi carapace ruptă până la/ pasărea măiastră care nu există sau de la/ violetele albe de pe balconul cu soare al mamei/ până la uriaşul sequoia pe care nu-l voi vedea vreodată,/ de la cascada îngerului şi până la apa căzătoare în veceu/ să fiţi atenţi, că numai acum mă simt poet/ care e acelaşi lucru cu a spune că numai astăzi mă simt/ fiind fiinţă,/ sunt toate câteva lucruri mici, toate şi aşezate frumos,/ la locul lor, cum e şi cafeneaua în care ne-am dus/ de câteva ori să ne uităm la tablouri, spuneam,/ şi tu te uitai la tablouri, să bem o cană cu ceai/ şi beam amândoi."
(Alexandru Maria - fără titlu)
„Textele prezentate de Alexandru Maria mustesc de talent; are forţă lirică dar şi narativă – deci nu pare fixat pe poezie sau pe proză; stilul mi se pare oscilant – în sensul că nu este încă format; să-şi găsescă acea voce unică definitorie; să mai lucreze asupra textelor; mizează prea mult pe primul impuls; mai multă autocenzură în structurare; apreciez seriozitatea cu care tratează textul literar şi expresia gravă, matură, tristă.” (Stela Iorga)
„Am observat o perspectivă nouă care trimite la o oază existenţială de care se îndoieşte, dar se agaţă de ea; are momente de împlinire şi de dezintegrare a personajului liric; în general, sunt poeme de dragoste – dragostea ca infuzie de fiinţare; atenţie la jocurile gratuite de cuvinte.” (Cristina Dobreanu)
„Este mai calm, mai prozator şi... talentat.” (Laurenţiu Pascal)
„O inteligenţă rară; textele au tot ce le trebuie, dar nu au căldură, sunt prea controlate.” (Daniel Lungu)
„Grupajul – bine condus, unitar; pare o proză scurtă bine finalizată.” (Claudia Samoilă)
„Am remarcat, mai degrabă, metatextul: expresia, personajul etc. care sunt prezentate destul de liric; apare un chin în mijlocul lumii în care există.” (Simona Vartolomei)
„Poezii impersonale în care-l regăsesc mai bine pe autor decât în proza sa; pare a se ascunde de viaţă, de ceva; pare a se juca frumos; pare a satiriza romantismul în general.” (Monica Harhas)
„Se joacă regretabil cu talentul; nu are acea sevă care să-l ţină veşnic viu; căldura rezervată nu-l avantajează; mult prea dur cu universul din jur; are o viziune sumbră asupra lumii.” (Tatiana Nona Ciofu)
„Poezie de stare – stare de dragoste; par mai mult prefabricate, forţate, nu sunt fireşti. Par nişte şabloane colorate aşezate ca să arate bine.” (Anca Şerban Gaiu)
„Poeme de dragoste unitare ca text şi bine conduse; se vede că are ce spune; găseşte cuvintele, poveştile...; mici jocuri de cuvinte frumoase. Aspectul narativ mă duce cu gândul la poezia optzecistă (la Leonid Dimov – de exemplu); plasarea între poezie şi proză poate fi riscantă; are şi pasaje care par rupte din contextul poetic; filozofarea insuficient susţinută, oscilaţia între poezie şi filozofie diluează textele, dezavantajându-l; atenţie la unele forme de limbaj care par de cafenea.” (Andrei Velea)
Ion Avram

Vineri, la ora 18,00, la sediul cotidianului Viaţa Liberă, citeşte Florin Chitic.

3 comentarii:

  1. cuvantul se va intoarce impotriva celui ce-l mazgaleste cu folos sau degeaba...e valabil si pentru cronicari

    RăspundețiȘtergere
  2. o fi valabil si pentru comentatori anonimi?

    RăspundețiȘtergere