vineri, 9 decembrie 2011

Poezie instant

 Nu, vinerea trecută n-am avut parte de o lectură sound poetry. Vinerea trecută, ne-a citit Andrei Florea patru texte dintr-un grupaj titluit  Demiurg de împrumut. Spun poezie instant pentru că, după mărturisirea autorului, jumătate din grupaj a fost scris sub presiunea timpului, cu doar două ore înaintea ședinței de cenaclu. Să fie oare o nouă orientare a mai tinerilor noștri colegi ? Țin minte că și Radu Dragomir, la prima sa lectură, ne-a citit un text scris "la cald", o proză instant.
"Din recente dialoguri,/ Am încropit idei./ Le-am sfârtecat ființa/ și-am amestecat bucăți aleatorii/ de carne și de spirit./ Le-am unit cu suflu/ și s-au prăbușit./.../ Și când le-am bătut în cuie carnea lor,/ atunci au stat./ Și m-am uitat și-am zis:/ Acestea nu au fost idei." (Fărâmă- Andrei Florea)
S-a spus că…textele " suferă de prea mult gândirism, au o curgere forțată, nu transmit emoția inspirației"(I. Avram),…"e un joc al ideilor, sunt prea complicate gramatical, n-au logică deși sunt raționale"(A. Velea),…"sunt  construite de dragul ideii, e vorba de o încercare de a face ceva, autorul a vrut să scrie poezie pe o temă" (C.Dobreanu),…"un vers nu este susținut de celelalte, n-au putința de a transmite, ca un om care ajunge într-un punct și nu știe pe unde s-o ia" (N.Onofrei).
În antiteză cu majoritatea, V. Cilincă a înțeles mai multe și s-a declarat surprins de poezia matură și de "siguranța jocului în umor fin […] este o autopersiflare, mă simt bine în poezia lui, ajunge unde trebuie evitând adjectivele".
Astăzi, pe la orele 18 trecute fix, ne citește proză Andrei Velea.
                                                                                                            Simona Toma

Ceasul trilobit
                          Andrei Florea 

Am o cochilie de numărat sori.
Îi scurg seva sfărâmicioasă
și număr picăturile chinuite
prin care au trecut razele.
Nu ies niciodată la număr
deși am o singură cochilie și un singur soare.

Și pentru asta,
cochilia îmi
amintește
de fiecare dată
că un singur "eu" e de vină
pentru că
există o singură cochilie
și un singur soare.

Și pentru asta,
soarele îmi
dovedește
de fiecare dată
că nu mai există nici o cochilie
dar a rămas un singur soare.

Acum cârpesc
picăturile din cochilie
cu alte raze pe care
nu mai pot să le numr,
fiindcă aveam
o cochilie de numărat sori,
pe care voiam să o sfarâm veșnic.

La ce-mi trebuie
o cochilie,
dacă soarele e tot timpul unul,
iar ceasul nu mai este ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu